Loading page ...

HjemForumNedlastningerTips & TriksTemaerKonkurranseHjelp
Google
Web Win-XP.no
Toggle Content
Toggle Content
   Toggle Content Medlemmer

Velkommen Anonym

Brukernavn
Passord


Medlemskap:
Ny i dag: 0
Ny i går: 0
Totalt: 24966

Personer pålogget:
Medlemmer: 0
Besøkende: 5
Søkeroboter: 1
Stab: 0
Administratorer pålogget:

Ingen administratorer er pålogget!

   Toggle Content Siste Fra Forumet
Treff for gamle kjente?
av BjerkneZ Okt 07, 2017

God Jul... igjen :)
av BjerkneZ Okt 07, 2017

God Jul til Win-xp.no!
av kentaarl Nov 12, 2016

Installeringsfeil.
av errenn48 Okt 18, 2014

Bare for morroskyld :)
av Skoony Sep 12, 2014

Flytting av windows 7 fra IDE til SSD--
av JonV Jan 13, 2014











   Toggle Content Siste Kommentarer
  Win-XP.no starter en helt ny side
Av mirak
Mandag 28 Oktober @ 21:41

  Guide - Hvordan bruke USB 3G Mobilt bredbånd på PS3 eller XBOX360
Av czartery
Mandag 28 Oktober @ 10:38

  Spotify for film planlegges
Av czartery
Mandag 28 Oktober @ 10:38

  Guide - Hvordan sette opp kablet nettverk mellom Vista og XP
Av czartery
Mandag 28 Oktober @ 10:38

  Fengsel og erstatning for gutta bak The Pirate bay.
Av echeapsnpabacks
Lørdag 06 Juli @ 14:44


   Toggle Content Siste Fra Bruktmarked

 



Dette emnet er stengt: Du kan ikke endre innlegget eller svare på det.

 Guide: Hvordan poste på Win-XP.no.
Mister Minit
Medlem
Medlem


Ble medlem: Nov 01, 2003
Bosted: Trondheim.


Svar med Sitat
I skyggen av de forskjellige guidene, spørsmål om strengere moderering og spørsmål om det ikke er på tide å få litt nytt blod blant supportgruppen - bestemte jeg meg for å skrive en post om hvordan du kan skrive en god og innholdsrik post. Når du har lest igjenom dette skal du være godt forberedt til å lage en post. Meningen er å gjøre det lett for både deg selv og også gjøre det lett for de som vil svare. Jo mer informasjon de får, jo lettere er det å svare på spørsmålene.

Poste en ny tråd
Jeg har et problem, hva skal jeg gjøre? Jo, det aller første du skal gjøre er å søke igjenom forumet etter ditt spørsmål. Det kan du bruke søkesiden på forumet til. Om du ikke finner noe, kan du bevege deg ut på Google.
Ta en titt på denne ypperlige guiden av nitrous om hvordan man skal søke på Google. Om du ikke greier å finne noe der kan du poste i forumet.

Hvor skal jeg poste?
Ok, dette er vel det flest folk brenner seg på. På denne siden kan du ta en titt på de forskjellige underkategoriene på forumet, og bestemme deg hvor du skal poste. Har du et spørsmål om for eksempel tastaturet ditt eller CD-ROM'en din, er det naturlig å poste under "Hardware" - som vi ser på beskrivelsen: "Et forum dedikert til maskinvare".

Nå som du vet hvor du skal poste kan du trykke på "Nytt emne"-knappen som du finner øverst og nederst på i hver sub-kategori. Den ser sånn ut:

Nå vil du komme inn i et nytt vindu og sammen skal vi gå igjenom de forskjellige delene av denne siden.

Tema
Temaet er navnet på posten din, navnet som kommer opp på 'siste 5 fra forumet', og temanavnet skal være et navn som beskriver ditt spørsmål eller budskap med tråden. Dette temanavnet ser mye mer proft ut om man følger de vanlige rettskrivingsreglene, og samtidig har et navn som beskriver tråden. Tro meg, det er endel som ikke orker å ta en titt på poster med "skriveleifer" i temanavnet eller overdreven bruk av caps lock og/eller utropstegn.

Innhold
Innholdsrubrikken er stedet hvor du skal skrive om ditt problem. Det burde egentlig være ganske lett, men noen ting kan være greit å ha med. Har du et problem med for eksempel ditt skjermkort på noen spill kan du bruke denne lille malen som en pekepinn:

Sitere::
- Navn på skjermkort: For all del, få med deg sånn informasjon i første post. Ingenting er så irriterende som å ikke få informasjon som er så viktig.
- Operativsystem: Få med deg informasjon om ditt operativsystem. Er det Windows 2000? XP? SP1/SP2?
- Drivere: Hvis det er relevant, skriv hvilke drivere som er installert.
- Nærmere forklaring av problemet. Her kan du forklare mer nøyaktig hva som er problemet, alternativt f.eks legge til et screenshot av problemet. Om du har problemer med skjermkortet på CS og Fifa 2001, men ikke Doom så husk å få det med.


Jeg vil også oppfordre til å lese gjenom posten før du trykker 'OK', og å være kritisk til hva du skriver. Dette gjelder også for de som svarer.

Det svarer ingen med en gang, og jeg orker ikke vente
Et godt tips der; vent! Ingen liker poster hvor trådstarter har "bumpet" tråden og skrevet to ganger bare for at den skal komme øverst på 'siste fra forumet'-blokken. La det heller gå en stund, om ingen svarer så går du på IRC og spør en av folkene der. IRC-kanalen til Win-XP.no er #win-xp.no @ EFnet (her er en liten mIRC-guide).

Svare i en tråd
Når man svarer i en tråd, sørg for å si noe konstruktivt. Ordet konstruktivt betyr at man skal si noe som har mening, og ikke bare tull. Typiske dårlige svar er "prøv google", "jeg er enig" og "jeg vet ikke". Det holder heller ikke å si at du ikke skjønte spørsmålet, for da har enten ikke kompetanse nok til å svare, eller så har trådstarter formulert spørsmålet dårlig. Be heller trådstarter pent om å utdype problemet sitt ytterligere, og akkurat hva han skal utdype mer.

Språkbruk og dialekt
Språket her på forumet skal være enten bokmål eller nynorsk. Skriv slik andre forstår deg og husk på viktige regler som stor bokstav på begynnelsen i hver setning. Dersom du ikke skriver slik andre forstår deg er sannsynligheten veldig liten for at noen gidder å prøve å tyde noe av det du skriver.

Bruk av BB-codes
Tenkte jeg kunne ta en gjennomgang av dette også. BB-codes kan hjelpe posten din til å se mer profesjonell ut, men for all del: Ikke overdriv bruken. Dessuten er det ikke et "must" å ha BB-codes i en post, men det kan brukes dersom du føler det er nødvendig. Husk også å se gjennom taggene før du poster.

Dersom du skal ha fet skrift ser taggen slik ut:
Kode::
[b]Fet skrift[/b]

Dersom du skal ha kursiv skrift ser taggen slik ut:
Kode::
[i]Kursiv skrift[/i]

Dersom du skal ha understrek ser taggen slik ut:
Kode::
[u]Understrekt tekst[/u]

For å lime inn et bilde kan du bruke denne (men ikke legg inn for store bilder!):
Kode::
[img]http://www.url-til-bildet.jpg[/img]

For å quote/sitere kan du bruke denne:
Kode::
[quote="Nick på hva/hvem du skal sitere"]Det han/hun sa[/quote]

For å skrive inn en kode (slik som disse boksene) kan du bruke denne:
Kode::
[code]Din kode[/code]

For å lenke til en side:
Kode::
[url=http://www.vg.no/]VG.no[/url]

Dette er de mest brukte taggene. Du finner også enda mer avanserte tagger, men de er det ikke alltid lurt å bruke (farger etc).

Hvis du i tillegg leser (og forstår) denne flotte guiden av monolegis (som omhandler hvordan man leser reglene), er det vel egentlig bare en ting å si: Sett i gang å post!


Med vennlig hilsen,

Win-XP.no's supportgruppe
(Takk til Matiaslabbe som skrev mesteparten av teksten.)
 PROFILE | AIM |
Dette emnet er stengt: Du kan ikke endre innlegget eller svare på det.

Guide: Hvordan poste på Win-XP.no.
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan ikke legge til filer i dette forumet
Du kan laste ned filer fra dette forumet
Alle klokkeslett er GMT +1 Time  
Side 1 av 1  



  
Gå til:  



 
   Toggle Content XP-Verktøy
 Meny Nettverk Sikkerhet Oppdateringer Søk & Support

   Toggle Content Reklame
- Blekkpatroner
- Timelapse Video




   Toggle Content Annonse




Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy


ITpro TechNett Om TechNett